Zoeken

Van sociaal angstig naar zelfverzekerd in 5 stappen




Ben jij sociaal vaardig of een awkward bastard?


Hoe vaak ben jij iemand tegengekomen met wie je wel wilde praten, maar deed je het niet?


Misschien was je wel bang om een blunder te maken of om afgewezen te worden.


Hoe dan ook, misschien beschouw jij jezelf als een sociaal angstige persoon dan het soort man dat zich op zijn gemak voelt om vol zelfvertrouwen iemand te benaderen.


Dus je deed wat je gewoonlijk deed:


Niets.


Super frustrerend, of niet?


SOCIALE ANGST


Het is verleidelijk om jezelf af te straffen en jezelf naar beneden te halen als je iets niet hebt gedaan.


Helaas gaat dat jou niet verder helpen.


In feite maak je het erger omdat je nu niet alleen met het probleem te maken hebt; je hebt te maken met je eigen oordeel over de kwestie.


Als dat zo is, weet ik hoe je je voelt. Ik ben ook zo geweest.


Op de middelbare school hield ik in klas 5 geen vrienden meer over.


Mijn sociale angst werd daardoor zo intens dat ik in de pauzes mezelf verstopte in de toilethokken omdat ik niet gezien wilde worden door andere mensen.


Zo wilde ik niet blijven, ik wist dat ik er zelf iets aan moest doen om daar verandering in te brengen. Wat je eraan kan doen deel ik graag met je.


WAAR KOMT SOCIALE ANGST VANDAAN?


Mensen die zich identificeren als een sociaal angstige introvert, hebben een onrealistisch verlangen om door iedereen aardig gevonden te worden.


Hun bezorgdheid over hoe ze worden gezien, zorgt ervoor dat ze bevriezen en terughoudend blijven.


Ik weet niet hoe het met jou zit, maar het was erg moeilijk voor mij om mijn ware persoonlijkheid te laten zien als ik me niet op mijn gemak voelde om mezelf te zijn.


De oplossing is om in te zien dat het niet nodig is om aardig gevonden te worden door iedereen.


Vergeet ook niet dat er miljarden mensen op de wereld zijn en dat iedereen anders is.


Daarom is het onmogelijk om op te schieten met elke persoon met wie je ooit contact zult hebben.


FOCUS ON THE RIGHT THINGS


Als je je meer ontspannen wilt voelen in een sociale situatie, moet jij je focus elders op leggen.


Investeer je energie in de dingen die je zelf in de hand hebt, niet in de dingen die je niet onder controle hebt.


Het is aan jou om de mensen die je wilt ontmoeten te benaderen en ermee te praten. Hoe zij op jou reageren heb je niet in de hand.


Nu je je bewust bent van waar sociale angst vandaan komt (de wens om aardig gevonden te worden door elke persoon ooit, wanneer dat (a) niet mogelijk is en (b) niet in jouw macht), laten we het hebben over hoe je er overheen kunt komen.


Tip 1: Begin met mediteren


Door regelmatig te mediteren krijg je controle over wat er in je hoofd omgaat.


Het helpt je om je leven bewuster te leven en om betekenis te geven aan wat er om je heen gebeurt.


Kies gewoon een rustige plek waar je kunt gaan zitten, je lichaam kunt ontspannen en je een paar minuten kunt concentreren op je ademhaling.


Erken de gedachtes die bij jou opkomen en laat het dan vervolgens los.





Mediteren kan altijd en overal. Ik doe het doorgaans als ik in bed lig omdat ik niet makkelijk in slaap val.


Het helpt mij ontspannen, ik val daardoor makkelijker in slaap en ik word mij bewust van het moment zelf. Win-win!


Als je het lang genoeg doet, kun je je gedachten onderscheiden van wat er werkelijk om je heen gebeurt.


Meditatie is een van de beste manieren die ik ken om die negatieve stem in je hoofd te elimineren.


Tip 2: Doe dingen die je leuk vindt


Het ontmoeten van nieuwe mensen hoeft niet vervelend of ongemakkelijk te zijn.


Wederzijdse interesse is de basis van gelukkige relaties.


Het is veel gemakkelijker om tijd door te brengen met iemand die van dezelfde dingen houdt als jij, vergeleken met iemand die totaal anders is dan jij.


Ga dus naar de plekken waar men al een interesse met jou gemeen hebben!


Als je sport leuk vindt; ga naar yogalessen, meld je aan voor een padelles of doe mee aan CrossFit.


Om creatieve mensen te ontmoeten; meld je aan voor teken-of schilderlessen of soortgelijke workshops.


Het vinden van locaties waar je je gelukkig, op je gemak en geprikkeld voelt, is de sleutel tot het ontmoeten van de juiste vrouwen voor jou op de juiste plaatsen voor jou.


Als je het naar je zin hebt, zullen vrouwen op een soortgelijke manier op jou reageren: met meer warmte en interesse.


Als gevolg hiervan zal jij je op een natuurlijke wijze meer op je gemak voelen, meer betrokken zijn en minder kwetsbaar zijn voor momenten met weinig vertrouwen.


Tip 3: Begin klein


Het verbeteren van je sociale vaardigheden kost tijd.


Als je net begint, is het handig om je verwachtingen laag te houden.


Als praten met een mooi meisje bijvoorbeeld intimiderend voor je is, kijk dan of je je op je gemak kunt voelen om te praten met vriendinnen, collega's of de vriendinnen van je vrienden.


Als je je eenmaal op je gemak voelt in die ruimte, bouw je een positief momentum op voor je toekomstige interacties.


Tip 4: Focus op wat werkt


We hebben allemaal onaangename eerste dates gehad, presentaties die niet goed gingen, of pogingen tot gesprekken die mislukten.


De sleutel is om jezelf snel te vergeven en je doel voor ogen niet uit het zicht te verliezen.


Focus op wat werkt en wat heeft gewerkt om een ​​positieve feedbackloop te creëren.


Sta ook stil bij de dingen die positief hebben uitgepakt voor je.





Een cliënt van mij, Hans, zag het even somber in. Zijn vrienden konden, om wat voor reden dan ook, niet met hem afspreken en op de datingapps zat er ook weinig leuks tussen.


Hij voelde zich eenzaam en had de neiging om zich terug te trekken. Hij had tevens recent twee leuke avonden gehad met een vrouw.


Toen ik ernaar vroeg, werd hij zich ineens bewust van de positieve en mooie momenten van die avonden.


Hoe gemakkelijk de gesprekken verliepen, hoe diepgaand en intiem ze waren en hoe ze uiteindelijk in bed beland zijn.


Door hier bewust van te worden, werd het voor hem gemakkelijker om zijn sociale leven weer op te pakken.


Natuurlijk loopt het weleens anders dan jij zou willen.


Toch is het niet nodig om jezelf erover op te winden.


Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je eerste date met een vrouw stroef verliep en een tweede date er niet in zit.


Het is makkelijk om je verslagen te voelen en er overtuigd van raken dat de volgende dates een vergelijkbaar verloop zullen hebben.


Toch werkt het beter om het volgende aan jezelf te vragen:


"Als ik beter had geweten, had ik het beter gedaan. Dus nu: wat wil ik en wat is mijn volgende stap?”


Door op deze manier te denken vergeef jij jezelf sneller en kun je vervolgens je opnieuw richten op betere dagen die komen.


De onaangename ervaring wordt omgezet in een leermoment op een constructieve manier.


Tip 5: Vat afwijzing niet persoonlijk op


Forbes heeft erop gewezen dat afwijzing pijn doet omdat het hetzelfde deel van je hersenen triggert als wanneer je fysieke pijn ervaart.


Wat als ik je vertel dat afwijzing niet gaat over jou?


De reden hiervoor is dat je geen idee hebt wat mensen doormaken.


Misschien zit het tegen op het werk. Misschien hebben ze relatieproblemen. Of misschien hebben ze gewoon een slechte dag.


Wie weet?


Het gaat dus niet per se om jou.


Daarom komt het overwinnen van sociale angst neer op proberen te begrijpen hoe andere mensen zich voelen en erkennen dat veel ervan jou vervangt.


CONCLUSIE


De 5 manieren om een zelfverzekerder persoon te worden in sociale situaties:


  • Mediteer regelmatig.

  • Doe dingen die je leuk vindt.

  • Begin klein.

  • Focus op wat werkt.

  • Vat afwijzing niet persoonlijk op.


Ik ben ervan overtuigd dat als je deze tips regelmatig toepast, jij je sociale angst kunt overwinnen en een rijk sociaal leven kunt opbouwen met gelijkgestemde individuen.


Wil jij meer weten hoe je zelfvertrouwen opbouwt zodat sociale interactie je makkelijker af zal gaan met vrouwen? Stuur mij dan een (chat)bericht om samen te werken! 😊


Tot de volgende keer,


Mila


0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven